Автомобільна шина є дуже складною інженерною конструкцією з безліччю функцій і завдань. Протягом багатьох років конструкція її змінювалася залежно від потреб автовласників, потужності автомобілів та розвитку технологій. Історія автомобільної шини почалася як друге життя звичайного садового шланга, і налічує вже понад сторіччя. ХХ століття – це час розквіту автомобільної шини як винаходи. До чого ж інженери дійшли зараз?
Основним призначенням автошини є функція амортизації поштовхів та ударів, що передаються підвісці автомобіля, забезпечення надійного зчеплення колеса з дорогою, керування, а також передача тягових та гальмівних сил на дорожнє полотно. Найзначніші показники шин – це коефіцієнт зчеплення з трасою, прохідність, вантажопідйомність, шумність та витрата палива. Компанії-виробники намагаються спроектувати свою продукцію так, щоб вона відрізнялася надійністю, зносостійкістю та максимальною комфортністю.
За своєю конструкцією шини мало чим відрізняються один від одного. Є підрозділ на тип конструкції каркасу (радіальну та діагональну) і тип протекторного малюнка (дорожні, універсал, зимові, з підвищеною прохідністю), так само профілю поперечного перерізу. Раніше шини також підрозділялися за способом герметизації (камерні та безкамерні), але технологія виробництва пішла вперед і камерних шин уже не випускають.
Деталі, з яких складається автомобільна шина:
Протектор (іноді називається так само «бігова доріжка»);
Плечові зони;
Боковини;
Брекер;
Каркас;
Борт;
На даний момент діагональні автошини практично повністю витіснені радіальними, як більш сучасними та затребуваними, проте їх продовжують випускати в невеликій кількості для сільськогосподарської техніки через порівняльну дешевизну виготовлення. Конструкція діагональної покришки відрізняється перетином ниток у шарах корду всередині конструкції. У радіальній автошині натяг ниток корду відбувається без перетину, радіально, що випливає з назви. Часто на боковинах радіальних автошин зустрічається напис «Belted», що означає «попересування», це свідчить, що оболонку каркаса обтягує гнучкий, часто сталевий, брекер. Це рішення помітно знижує напругу ниток, не дає покришці надмірно нагріватися та знижує опір коченню.
Розглянемо кожну деталь шини.
Каркас є головною силовою частиною автошини, завдяки якій забезпечується форма та міцність конструкції. Він складається з одного або декількох шарів гумового корду. Саме каркас впливає на показники допустимого навантаження та тиску повітря у шині.
Каркас покритий кордом. У минулому це був гумовий шар тканини, зараз він найчастіше металевий - сталевий, однак, зустрічаються, і бавовняні, віскозні, нейлонові, кевларове та ін. , Найчастіше пояснюється подальшим застосуванням автошини.
Брекер складається з кількох шарів корду і знаходиться між каркасом і протектором. Його завдання – покращувати зв'язок каркасу та протектора, запобігти відшарування останнього під дією відцентрових та зовнішніх сил, амортизувати удари та інші навантаження, підвищити опір каркасу усіляким механічним пошкодженням. У радіальних шинах брекер жорсткий і найчастіше посилений порівняно з діагональними шинами. Особливістю брекара будь-якої покришки і те, що у ньому нитки корда обов'язково перетинаються незалежно від типу самої шини.
Протектор – це товстий шар гуми, що безпосередньо стикається з дорожнім полотном під час поїздки. Зовні він має рельєфний малюнок з безліччю канавок та блоків. Саме формою малюнка можна визначити функцію шини: дорожню, універсальну, зимову, з підвищеною прохідністю тощо. Окремо варто згадати плечову зону протектора, оскільки вона має окрему функцію – збільшення бічної жорсткості шини, приймає на себе частину бічних навантажень та покращує зчіплення протектора та каркасу.
Боковини, розташовані між бортом та плечовими зонами, - це шар гуми, що забезпечує захист шини з боків. На боковинах компанії-виробники ставлять необхідне маркування.
Борт – досить жорстка частина шини, вона служить кріпленням на обід колеса, у разі безкамерної шини – виконує функцію герметизації. Є жорстким кільцем, виконаним із сталевого прута, обтягнутого гумою. З зовнішнього боку доповнений спеціальною стрічкою для захисту від стирання об поверхню обода, а також пошкоджень при монтажі.
Умови експлуатації автомобільних шин – найрізноманітніші, починаючи від міських хайвей-трас, закінчуючи путівцями та бездоріжжям. Різні малюнки протектора, гумові суміші, доповнення у вигляді ошипування роблять з кожної шини унікальний виріб, створений для забезпечення комфорту під час поїздки, безпеки водія та його автомобіля.