Кожні 5-6 років рекомендується змінювати сезонні шини. Однак недотримання ряду правил призводить до незворотних пошкоджень шин і скорочує їх термін служби на 30-40%. Розглянемо причини передчасного зношування, а також дізнаємося про способи продовжити термін експлуатації коліс.
Як визначити ступінь зносу шин
Замислитися про ступінь зношування гуми необхідно вже після 4 років використання для літньої гуми і 3 років для зимової. Термін служби шин визначається за допомогою спеціального маркування: перша та друга цифри позначають тиждень випуску, а третя та четверта – рік.
Існує два способи визначити наскільки сильно зносилися шини:
1. Індикатор зношування шин
Моделі Bridgestone, Yokohama, Continental оснащені спеціальними індикаторами, що розміщуються у глибині каналів. Як тільки індикатор зношування стирається, шини втрачають їздові властивості. Допустимий рівень зносу становить 1,6 мм, але існують і моделі з висотою індикатора 2 мм.
2. Спеціальні інструменти виміру
Глибиномір – прилад для вимірювання глибини отворів та пазів. Якщо пристрій показав менше 1,6 – 2 мм, то шина більше не придатна для експлуатації. Перевірку глибиноміром та іншим спецобладнанням проводять у автосервісах. Для вимірювання ступеня зношування також використовується штангенциркуль або лінійка з глибиноміром. Вимірювати протектор потрібно мінімум у 6-7 точках на протекторі, оскільки існує ризик нерівномірного зношування.
Причини підвищеного зносу та наслідки
- Температура та структура асфальту. Під час руху колесо нагрівається через тертя об дорожнє покриття. Чим більша швидкість, тим вище температура. Тому літні шини при частій їзді по сухому асфальту зношуються швидше, ніж зимові. Також гума сильніше стирається на великому зернистому асфальті.
- Швидкість автомобіля. Через високе механічне навантаження на швидкості понад 120 км/год покришки зношуються вдвічі швидше. Однак ступінь зносу залежить і від індексу швидкості коліс, тому Ultra High Performance шини довговічніші за звичайні моделі.
- Екстрене гальмування. Різка зупинка, особливо на сухому асфальті, прискорює стирання протектора, утворення мікротріщин та пошкодження захисних елементів.
- Неякісний ремонт. Неправильне встановлення латок призводить до розбалансування шин і нерівномірного зносу.
- Проблеми з ходовою частиною. Жорстка підвіска, зношені гальмівні колодки та інші несправні ходові елементи також скорочують термін служби покришок.
- Тиск шин. Надмірний тиск коліс сприяє зносу центральної частини протектора, а недокачані шини призводять до непридатності боковини.
- Кут установки коліс. Якщо колеса встановлені під нахилом, знос відбувається нерівномірно. При частих наїздах на ями неправильний баланс розвалу/сходження виводить із ладу шини навіть після 1000 км пробігу.
Вплив зносу на безпеку
Поширена помилка, що «лиса» гума становить небезпеку тільки в ожеледицю або на слизькій від снігу дорозі. Зношені літні покришки в суху погоду також небезпечні, а мокрий асфальт відправить автомобіль в кювет, на таких колесах, навіть на швидкості в 60 км/год.
Гальмівний шлях зимової гуми на стертому протекторі подовжується на 10-15 метрів. Протекторні ламелі «вгризаються» у сніг та збільшують зчеплення з льодом. На зношених колесах захисні ребра не справляються зі своїми завданнями: якість зчеплення знижується, як і рівень тяги.
Гальмівний шлях літньої гуми збільшується на 7-8 метрів через загрозу аквапланування мокрою дорогою. Чим швидше рухається автомобіль, тим складніше його зупинити, оскільки водовідвідні елементи протектора не встигають виштовхувати воду з-під коліс.